Mo je minulost. Na scénu přibíhá Mohamed

z rubriky Příběhy autor:

Sportovní příběh britského vytrvalce Mo Faraha připomíná pohádku s množstvím šťastných konců. Syn somálských imigrantů, který se v osmi letech přestěhoval do Anglie, snil o dráze fotbalového útočníka Arsenalu, nakonec dal však přednost atletice. Odměněn byl nejen penězi a nehynoucí slávou, ale také čtyřmi zlatými olympijskými medailemi, šesti tituly mistra světa a povýšením do šlechtického stavu.

Teď je konec téhle části příběhu. Mo Farah je minulostí. Na scénu přibíhá Mohamed Farah. Právě pod nezkrácenou verzí svého jména se 34letý šampion rozhodl závodit na silnici. Dráze dal sbohem v srpnu na Weltklasse v Curychu, nyní se chce plně soustředit na maratony a půlmaratony.

První věcí, kterou udělal, bylo ukončení spolupráce se svým dlouholetým koučem a mentorem Albertem Salazarem, nad nímž se už roky vznáší poměrně temné stíny pochyb o čistotě tréninkových metod. Farah ovšem uvedl jiné důvody rozchodu. Chce se s rodinou trvale usadit v Londýně, proto si místo amerického specialisty působícího v Oregonu vybral Garyho Lougha. Což je mimochodem manžel a bývalý trenér Pauly Radcliffové.

Prvním velkým Farahovým závodem bude půlmaraton The Big Half, jehož první ročník se 4. března 2018 běží v Londýně. Pak by se v anglickém hlavním městě mel předvést i na královské trati. A pak se uvidí.

Farah už se silnicí má zkušenosti, není žádným nováčkem. Ostatně je evropským rekordmanem v půlmaratonu s časem 59:32:20, který předloni zaběhl v Lisabonu. Čtyřikrát v řadě vyhrál populární Great North Run (letos za 1:00:06). A v roce 2014 si zkusil i Londýnský maraton; s časem 2:08:21 skončil osmý, což nestačilo ani na pokoření téměř třicet let starého britského rekordu Steva Jonese.

Teď však přichází nová éra. Silniční běhy nebudou vedlejšákem, ale hlavním Farahovým cílem. S neskrývanou ambicí prosadit se na olympijských hrách v Tokiu 2020. Má Mo(hamed) šanci?

Rozhodně kdysi klasická cesta přejít od krosů na dráhu a pak kariéru završit na silnici už téměř vyšla z módy. Největší úspěchy dneska slaví silniční specialisté, kteří běhají půlmaratony a maratony prakticky od konce teenagerovského věku. Výjimek, jakými byli v době celkem nedávné Paul Tergat nebo Haile Gebreselassie, je stále méně.

Faraha nečeká snadná mise. Jeho půlmaratonský čas je velmi nadějný, ale neznamená všechno. Stačí se podívat na světového rekordmana Zersenaye Tadeseho (58:23), jehož maratonským maximem je výkon 2:10:41. Když se pustíme do srovnání s Hailem Gebrselassiem a Kenenisou Bekelem, je třeba na začátku přečíst poznámku pod čarou, že ač Farah má úžasnou sbírku titulů, jeho časy na pětce a desítce zaostávají za oběma fenomenálními etiopskými běžci. Na pětce na svěťák ztrácí 16 vteřin, na desítce 29 vteřin.

Britský vytrvalec musí změnit nejen způsob tréninku, ale i lehce upravit běžecký styl. Gebrselassie často vyprávěl o tom, jak si musel zvykat na jiné boty i pevný podklad, jak se musel učit úspornější a šetrnější krok, než na jaký byl zvyklý v tretrách a na tartanu (byť částečně i kvůli citlivější achillovce). Rok mu v tomto směru trvala adaptace na maraton. Nakonec se dokázal prosadit. Pravda, spíše se soustředil na překonávání světových rekordů než na soupeření s co nejkvalitnější konkurencí, nicméně čas 2:03:59 je úžasný i po devíti letech.

Bekele našel na maratonské trati podstatně méně štěstí. Jeho osobák má sice lepší hodnotu (2:03:03), ale Berlín, kde ho loni dosáhl, byl vedle debutu v Paříži (2:05:04 v roce 2014) vlastně jeho jediným opravdu povedeným závodem na trati 42 195 metrů. Nutno ovšem dodat, že světový rekordman z dráhy přecházel na silnici v období, kdy ho permanentně trápila zranění achillovky a lýtka. Nebýt těchhle problémů, velmi pravděpodobně by jeho zápis do maratonské historie byl výraznější.

O rok mladší Mohamed Farah je na tom podle dostupných informací zdravotně lépe. Ale bude to s jeho parametry stačit, aby se dostal do říše časů začínajících 2:03? Nebo ho stejně jako na dráze budou víc zajímat tituly než dechberoucí časy? Hodně napoví dubnový Londýn.

Štítky:

Napsat komentář

Your email address will not be published.

*

Zpátky nahoru